Nemigos žala ir poveikis organizmui

Nemigos žala ir poveikis organizmui

Jei žmogui pavyks nugyventi 100 metų, 33 iš jų jis miegos. Planuodami ruoštis egzaminams, skubiems darbams, ilgoms kelionėms prie automobilio vairo, skirkite laiko tinkamam poilsiui. Neigiamas nemigos poveikis organizmui pastebimas jau po vienos dienos, o akivaizdus – po dviejų dienų.

Kas atsitiks, jeigu ilgą laiką nemiegosite?

Jau po kelių dienų prasideda psichikos sutrikimai, sutrinka judesių koordinacija ir vidaus organų veikla. Miegas būtinas ne tik žmonėms, bet ir žinduoliams, paukščiams, ropliams, žuvims ir vabzdžiams. Be jo gali apsieiti tik paprasčiausi organizmai, turintys supaprastintą nervų sistemą.

Šalyse, kuriose kalėjimuose pažeidžiamos žmogaus teisės, siekiant palaužti kalinių valią, jiems neleidžiama miegoti ilgiau nei dvi paras. Jų gebėjimas priešintis, slėpti svarbią informaciją sumažėja. Po kelių dienų prasideda psichikos sutrikimai ir haliucinacijos. Kaliniai, priversti budėti ilgiau nei savaitę, gali mirti. Kodėl miego trūkumas sukelia tokias neigiamas pasekmes? Ar jis toks pat reikalingas kaip vanduo ir maistas?

Kam reikalingas miegas?

Miegas – tai budrumui priešinga fiziologinė būsena, kai žmogus nekontroliuoja savo minčių ir pojūčių. Mokslininkai toliau tiria jo veikimo mechanizmą ir poveikį nervų sistemai. Nustatyta, kad, norėdamas išlikti sveikas, žmogus turėtų miegoti 7-9 valandas per parą. Vienam užtenka 5-6 valandų, kad atgautų jėgas, gerai jaustųsi, kitam reikia miegoti bent 9-10 valandų, kitaip pasireiškia silpnumas, išsiblaškymas, galvos skausmas.

Ilgalaikės nemigos poveikis organizmui

Po sunkios darbo dienos ar įtemptos poilsio dienos norisi atsigulti, užmerkti akis ir pasinerti į svajonių pasaulį. Tai lydi nuovargio jausmas, silpnumas ir žiovulys. Ryte, kai pabundate, jį pakeičia šviežumo jausmas, jei miegojote pakankamai, arba galvos skausmas, bloga nuotaika ir sumažėjęs darbingumas, jei miegojote nepakankamai. Net ir kelios valandos miego trūkumo daro didelę įtaką jūsų savijautai. O koks gali būti ilgalaikės nemigos poveikis organizmui?

Pirma diena

Pirmąją dieną po bemiegės nakties gali skaudėti galvą, gali būti sunku susikaupti, įsiminti informaciją ir dirbti darbą, kuriam reikia tikslių judesių. Puodelis stiprios kavos ar arbatos gali padėti kelioms valandoms palengvinti šiuos simptomus ir padėti pasijusti geriau. Dėl miego trūkumo padidėja apetitas, norisi riebalų ar saldumynų. Organizmas stengiasi kompensuoti poilsio trūkumą kaloringu maistu. Pėstiesiems ir vairuotojams kyla didesnė rizika patekti į eismo įvykius.
Jei režimas bus pažeistas vieną kartą, jis praeis be pasekmių. Tačiau jei dažnai neišsimiegate arba miegate nepakankamai, tampa sunkiau kontroliuoti savo svorį. Širdies ir kraujagyslių bei virškinimo sistemos apkraunamos dėl riebių ir saldžių patiekalų pertekliaus, stiprios kavos ir arbatos.

Antra diena

Jei nemiegojote dvi dienas iš eilės, nemigos poveikis būna labiau pastebimas. Stimuliatorių (kavos, arbatos, alkoholio, cigarečių) vartojimo poveikis trunka neilgai. Po 20-30 minučių vėl atsiranda mieguistumas. Pablogėja nuotaika ir darbingumas. Kaip ir pirmąją dieną, alkis yra nuolatinis, tačiau apetitas gali išnykti. Sutrinka gliukozės apykaita, į kurią pirmiausia reaguoja virškinimo sistema. Po dviejų nemigos dienų atsiranda skrandžio skausmas, viduriavimas ir pykinimas. Prie šių nemalonių simptomų taip pat gali prisidėti galvos svaigimas, kraujospūdžio padidėjimas, akių skausmas, paraudimas ir ašarojimas. Ilgiau nei 48 valandas trunkantis miego trūkumas silpnina imuninę sistemą. Ateinančią savaitę būsite labiau pažeidžiami virusinių ir grybelinių infekcijų. Jei dėl streso negalite užmigti antrą naktį, kreipkitės į gydytoją, kad jis skirtų raminamųjų arba migdomųjų vaistų.

Trečia diena

Jei nemiegate ilgiau nei dvi naktis iš eilės, sutrinka visų organų ir sistemų veikla. Daugiau kaip 72 valandas nemiegojus sutrinka koordinacija ir kalba. Jūsų eisena ir gestai tampa panašūs į smarkiai apsvaigusio žmogaus. Asmuo negali vairuoti automobilio, dirbti su padidinto pavojaus šaltiniais. Kalba tampa neaiški ir nerišli. Jaučiamas šaltkrėtis, galūnių drebulys, nervinis tikas, pykinimas. Apetito nėra. Kitomis dienomis šie simptomai tampa dar ryškesni. Atsiranda dirglumas, atminties sutrikimai ir nepaaiškinama agresija. Po savaitės, o kartais ir po 3-6 dienų, prasideda haliucinacijos, baimės ir paranoja. Nuolatinis miego trūkumas kelia pavojų gyvybei. Per kiek laiko atsigausite po savaitę trukusios nemigos, priklauso nuo žmogaus amžiaus ir būklės, tačiau kai kuriems žmonėms užtenka 8 valandų miego, kad atsigautų po kelių bemiegių naktų.

Ilgalaikės nemigos pasekmės

Pavojingas ne tik miego nebuvimas, bet ir miego trūkumas. Jei ilgą laiką nepakankamai miegate:

  • pablogėja atmintis, koncentracija, loginis mąstymas;
  • sumažėja imunitetas – rizika užsikrėsti virusinėmis ar grybelinėmis infekcijomis padidėja kelis kartus dėl sutrikusios citokinų baltymų, kuriuos imuninė sistema gamina tik miego metu, sintezės;
  • atsiranda sunkumai kontroliuojant apetitą ir svorį, o dėl miego trūkumo sumažėjusi savikontrolė lemia dažną persivalgymą;
  • sumažėja darbingumas – dėl koncentracijos, judesių koordinacijos sutrikimų žmogus dirba lėčiau ir daro daugiau klaidų;
  • sutrinka bendravimo įgūdžiai, pablogėja santykiai su šeimos nariais, draugais ir kolegomis dėl dirglumo, sutrikusios savikontrolės;
  • atsiranda priešlaikinis senėjimas – oda tampa pilka, suglebusi, po akimis atsiranda maišeliai, o akių baltymai parausta.

Išvados

Kiekvienas pats nusprendžia, kiek miegoti, dirbti ir ilsėtis. Tačiau organizmo pokyčių, kurie įvyksta po dienos be miego ar ilgesnio jo trūkumo, tyrimai rodo, kad, atsisakius miego dieną ar ilgiau, darbas nepaspartės ir gyvenimas netaps malonesnis. Neprieštaraukite gamtos dėsniams ir savo kūno poreikiams. Atsisakykite televizoriaus žiūrėjimo, bendravimo ir skaitymo, kad gerai išsimiegotumėte, ir kitą dieną būsite produktyvesni. Norėdami lengvai užmigti, laikykitės dienotvarkės, venkite streso, riebaus ir sūraus maisto, fizinės ir intelektinės perkrovos.

Shopping Cart
Wishlist 0
Continue Shopping
0
    0
    Krepšelis
    Jūsų krepšelis tuščias
    Scroll to Top